Проповідь єпископа Рівненського і Сарненського
Гавриїла в 8-у неділю після Пʼятдесятниці
В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!
Слава Ісусу Христу!
Дорогі брати і сестри!
«І їли всі і наситились»
(Мф. 14, 20)
Серед чудес, які творив Господь Бог і Спаситель наш Ісус Христос у часи Свого земного життя, вельми яскравим є чудо, про яке ми щойно почули з читання недільного Євангелія. А власне, Ісус Христос Своєю Божественною силою нагодував пʼятьма хлібами та двома рибами близько пʼяти тисяч чоловіків, при цьому Євангеліє акцентує – «не рахуючи жінок та дітей» (Мф. 14, 21); це означає, що всіх присутніх людей було щонайменше вдвічі більше – близько десяти тисяч.
Виникає питання: для чого ж Спаситель зробив це чудо? Чи Він хотів тільки єдиного – нагодувати стількох людей? Звісно ж, ні! Головною метою цього незвичного дійства було – переконати цей юдейський народ, що Він є очікуваний ними Месія та пробудити їх до прийняття Святого Євангелія. І дійсно, коли юдеї побачили чудасію розмноження хлібів з рибами, при їх поділі, вони отримали переконання, що Ісус Христос не може бути звичайною людиною, що Він ймовірно є Месія та Спаситель світу.
Цим чудом, малося на увазі, перш за все – духовне нагодування юдеїв (їх душ), а вже потім – і насичення тіла (матерії).
Брати і сестри! Благословення Христом хлібів і нагодування людей – це є й прообразом Таїнства Євхаристії (Святого Причастя), яке вже майже дві тисячі років приймають послідовники Ісуса і будуть приймати до кінця цього світу. Спаситель Сам про Себе говорить: «Я є хліб життя» (Ін. 6, 48), а на Тайній вечері Він установив величнеТаїнство Євхаристії – у Свої пречисті руки Він взяв хліб і вино, благословив та освятив їх, сказавши Своїм апостолам (а в їх лиці – всім християнам): «прийміть, [споживайте], це є Тіло Моє … це є Кров Моя [Нового] Завіту, що за багатьох проливається» (Мк. 14, 22-24).
В Євхаристійних хлібі й вині тайно, але реально і сутністно перебуває Сам Христос Бог Своїми пречистими Тілом і Кровʼю.
Милостивий Бог-Творець дарував нам, людям, надвелике невимовне щастя (якого не знають Небесні Сили – ангели) – за допомогою Пресвятої Євхаристії (Святого Причастя) єднатися з Господом, преображатися та обожнюватися Ним.
Дорогі брати і сестри! Завершити свою проповідь я хочу словами відомого проповідника ХХ століття митрополита Антонія (Блума), який тлумачить нині прочитані слова Святого Євангелія так: «Озирнися навколо! Озирнися на кожну людину, яка голодує, кожну бездомну людину, кожну людину, яка в нужді, і пам’ятай, що кожна з цих людей – твоя відповідальність, що весь їх голод, вся їх бездомність, все їхнє жебрацтво в кінцевому підсумку – результат твого благополуччя, твоєї зручності, твоєї забезпеченості і твоєї відмови розділити, поділити, дати. Дати не більше того що є, а просто дати».
Амінь!